נתניהו הודיע על עצירת החקיקה; לפיד וגנץ הסכימו להידברות

שלמה ריזל ואיתי גדסי No Comments on נתניהו הודיע על עצירת החקיקה; לפיד וגנץ הסכימו להידברות

ראש הממשלה נתניהו הודיע הערב על עצירת חקיקת הרפורמה המשפטית. ראשי האופוזיציה לפיד וגנץ הסכימו להתחיל בהידברות במיידי. נשיא המדינה ברך

צילום: Olivier Fitoussi/Flash90
17:38
26.04.24
אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

ראש הממשלה, בנימין נתניהו הודיע הערב (שני) על עצירת חקיקת הרפורמה המשפטית עד למושב הבא של הכנסת, על מנת לקיים הידברות עם האופוזיציה. ראשי האופוזיציה לפיד וגנץ קיבלו את את ההודעה והסכימו להתחיל בהליך הידברות. נשיא המדינה הרצוג ברך על הצעד. גם שר הביטחון יואב גלנט ברך על ההחלטה לעצור את החקיקה לטובת הידברות.

"כשיש אפשרות למנוע מלחמת אחים בהידברות, אני כראש הממשלה לוקח פסק זמן להידברות", אמר נתניהו. "אני נותן הזדמנות אמיתית להידברות אמיתית".

video
play-sharp-fill

ראש הממשלה תקף: "יש מיעוט קיצוני שמוכן לקרוע את מדינה לגזרים. הוא נוקט אלימות, מאיים לפגוע בנבחרי ציבור, מלבה מלחמת אחים וקורא לסרבנות שהיא פשע נורא".

הוא הבהיר: "אנחנו עומדים על הצורך להביא את התיקונים הנחוצים במערכת המשפט, וניתן הזדמנות כדי להשיג הסכמה רחבה.

"לכן, מתוך אחריות לאומית, החלטתי להשהות את הקריאה השנייה והשלישית של החוק במושב הזה של הכנסת, כדי לתת זמן לנסות ולהגיע להסכמה רחבה, לקראת החקיקה במהלך המושב הבא".

עוד הדגיש ראש הממשלה: "כך או כך, נביא רפורמה שתחזיר את האיזון שאבד בין הרשויות, תוך שימור ואף חיזוק של זכויות הפרט".

לפיד: "אנחנו נכונים ללכת להידברות אצל נשיא המדינה"

ראש האופוזיציה יאיר לפיד מסר בתגובה: "שמעתי את הצהרתו של ראש הממשלה נתניהו. אם החקיקה אכן תיעצר, עצירה אמיתית ומוחלטת. אנחנו נכונים ללכת להידברות אצל נשיא המדינה.

וידיאו: עוז אביטל/ תדמית
video
play-sharp-fill

"מדינת ישראל פצועה וכואבת. אנחנו לא צריכים לשים פלסטר על הפצעים, אלא לטפל בהם באמת. לקראת שנתה ה-75 של המדינה עלינו לשבת ביחד ולכתוב חוקה המבוססת על ערכי מגילת העצמאות.

"עלינו לתת לנשיא לקבוע מנגנון הידברות ולסמוך עליו כמתווך הוגן. זה כל מה שדרשנו בחודשיים האחרונים: הידברות אמיתית, קונסטרוקטיבית, של מנהיגות שמוכנה לקחת אחריות.

"למודי ניסיון מר מן העבר, אנחנו נוודא קודם כל שאין פה שום תרגיל או אחיזת עיניים. שמענו בדאגה את הדיווח לפיו נתניהו אמר למקורביו, ״אני לא באמת עוצר, אני רק מרגיע את הרוחות.״

"אם הוא ינסה לעשות לנו תרגילים, הוא שוב ימצא מולו מאות אלפי פטריוטים ישראלים שנחושים להלחם על הדמוקרטיה שלנו. נחושים להיות חומת המגן של המדינה היהודית והדמוקרטית.

"מצד שני, אם הממשלה תבוא להידברות אמיתית והוגנת נוכל לצאת מנקודת השבר הזו חזקים יותר, מאוחדים יותר, ולהפוך את הרגע הזה לרגע מכונן בחיים המשותפים.

"זהו המשבר הגדול בתולדות המדינה. יש לנו אחריות לפתור אותו ביחד, כדי שנוכל לחיות פה ביחד. אנחנו צריכים לבנות היום את המדינה שבה הילדים שלנו יחיו בעתיד", סיים לפיד.

גנץ: "טוב מאוחר מאשר אף פעם"

יו״ר המחנה הממלכתי בני גנץ נאם הערב: "עמדתי כאן לפני כמה שבועות ואמרתי שאנחנו עלולים להגיע למלחמת אחים ושנתניהו ישא באחריות. אני מברך על החלטתו לעצור. טוב מאוחר מאשר אף פעם. לשר הביטחון יואב גלנט, יש אחריות על ביטחון המדינה, והוא מימש אותה בדרך היחידה האפשרית. כך גם יו"ר ועדת החוץ והביטחון יולי אדלשטיין.

"יש לנו אתגרים אסטרטגים אדירים – היחסים עם ארצות הברית, המאבק בגרעין האיראני, הטרור, הטיפטופים מעזה – זה לא הזמן להטיל פצצה על הדמוקרטיה הישראלית, לא העת לפטר את שר הביטחון ולתת פרס לאויבינו. אני קורא לנתניהו להשאיר אותו בתפקידו הקריטי.

"ראש הממשלה הוא האחראי הראשון לקרע בעם. אבל כולנו – קואליציה ואופוזיציה נושאים באחריות לאחות אותו. אין לאף אחד זכות להשתמט מהחובה הזו. צר לי, שגם בשעות קשות האלו, יש פוליטיקאים ציניים וקיצוניים, שלא מתעלים לגודל השעה. שורפי האסמים מנסים להצית מאבק בין טייסים ללוחמי גולני, בין ירושלמים לתל אביבים, בין קיבוצניקים ותושבי עיירות פיתוח. לא ניתן להם!

"כולנו צריכים לקרוא פה אחד – לא למלחמת אחים. לא לאלימות. לא לפשרה על לב הדמוקרטיה, וכן להסכמות והידברות.
בהפגנות בחוץ – יש דגלי ישראל משני הצדדים, והרי זו עוד הוכחה, אחים אנחנו".

הנשיא הרצוג: "בית הנשיא פתוח"

נשיא המדינה יצחק הרצוג ברך: "עצירת החקיקה היא הדבר הנכון. זו העת להתחיל בהידברות כנה, רצינית ואחראית שתביא בדחיפות להרגעת הרוחות והנמכת הלהבות.

"אני קורא לכולם לגלות אחריות. הפגנה ומחאה – מכל צד שהוא – כן. אלימות – בשום אופן לא. אם צד אחד ינצח – המדינה תפסיד. חייבים לשמור עלינו כעם אחד וכמדינה אחת – יהודית ודמוקרטית.

"למען אחדותנו ולמען עתיד בנינו ובנותינו – צריך להתחיל לדבר כאן ועכשיו. בית הנשיא, משכנו של העם, פתוח להיות מרחב להידברות וגיבוש הסכמות רחבות ככל האפשר, במטרה לחלץ את מדינת ישראל האהובה שלנו מהמשבר העמוק בו אנו נמצאים. ״וְנָתַתָּ שָׁלוֹם בָּאָרֶץ, וְשִׂמְחַת עוֹלָם לְיוֹשְׁבֶיהָ".

ליברמן: "חייבים להמשיך במחאה"

יו״ר מפלגת ישראל ביתנו, ח״כ אביגדור ליברמן בחר להמשיך במגמת הפילוג: "הנאום של ראש הממשלה מוכיח שנתניהו נחוש יותר מאי פעם להשלים את כל החקיקה, כולל חוק יסוד השפיטה והשתלטות על בית המשפט העליון.

"אין לו שום כוונה לקדם הידברות אמיתית, אלא כוונתו להמתין לעיתוי נוח, למסמס את המחאה ולהטיל את כל האשמה על האופוזיציה כגורם שלא הסכים לפשרה.

video
play-sharp-fill

"לכן אנו חייבים להמשיך במחאה, במטרה להקים קואליציה חדשה על בסיס המפלגות הציוניות ולסיים את המשבר עם הסכמה רחבה על נושא השוויון בנטל, כינון חוקה והקמת בית משפט לחוקה".

התגובות

יו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ יולי אדלשטיין: "מחזק ומגבה את ראש הממשלה בהחלטה שקולה ונבונה על עצירת הדהירה וחישוב מסלול מחדש. נעשו טעויות רבות מתחילת הדרך בניהול הרפורמה, זה לא סוד. כעת זה הזמן להכניס דברים לפרופורציות ולהתעסק בעיקר: תיקון אמיתי ונכון מערכת המשפט בהסכמה רחבה, חיזוק האחדות בעם והליכה משותפת לעתיד טוב יותר כעם אחד".

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, בתגובה לדברי ראש הממשלה בנימין נתניהו: "אני מברך את ראש הממשלה על עצירת תהליך החקיקה ועל הבחירה באחדות העם. אני אהיה הראשון לסייע לראש הממשלה נתניהו, בהובלת משא ומתן ליצירת רפורמה אשר תנוסח בהסכמה משותפת בין הצדדים, ותביא לאיחוד הקרעים בעם. אני קורא לכל חבריי בממשלה ובכנסת, משמאל ומימין, השאירו את האגו בצד וראו את טובת העם ואת עתיד החברה הישראלית לנגד עיניכם. במשמרת שלנו מתרחש אירוע, מהגדולים והקשים בתולדות העם, ועל כולנו לגלות אחריות ומנהיגות למען עתיד ילדינו.

"בעקבות הודעת ראש הממשלה אני מודיע כי תופסק השביתה במשק, עליה הכרזתי הבוקר. אני מודה לכל השותפים למהלך: ראשי המשק ונציגי המעסיקים, ראשי הוועדים, העובדות והעובדים, חברי הנהגת ההסתדרות ועובדי ההסתדרות. יחד נחזיר את מדינת ישראל לדרך הנכונה".

השלטון המקומי ישוב לפעילות מלאה. חיים ביבס, יו"ר מרכז שלטון מקומי: "ראש הממשלה קיבל את ההחלטה הנכונה. עם השהיית החקיקה, זה הזמן לאיחוי הקרעים שנפערו בעם ולהליך הידברות שיביא להסכמות נרחבות. שמירה על אחדות עם ישראל וביטחון מדינת ישראל הם הדבר החשוב ביותר".

הציונות הדתית: "מכבדים את החלטת ראש הממשלה"

מפלגת הציונות הדתית על ההחלטה לעצור את הרפורמה: "חשבנו ואנו עדיין מאמינים כי ההחלטה לעצור את החקיקה והרפורמה בגלל איומים בסרבנות, אנרכיה ושביתות פראיות היא טעות. אסור שאזרחי ישראל יבינו שבמדינה "כל דאלים גבר" ושהמדיניות של ממשלת ישראל לא תיקבע בבחירות אלא ברחוב ובתקשורת.

"יחד עם זאת, אנו מכבדים את החלטת ראש הממשלה ומגבים אותו כמנהיג המחנה הלאומי ואנו מחוייבים להמשך קיומה של הממשלה שהיא ממשלת ימין טובה עם אתגרים גדולים בתיקון מערכת המשפט, בהחזרת הביטחון האישי, בהתיישבות, בהורדת יוקר המחיה, בחיזוק הזהות היהודית ועוד.

"אנחנו כואבים מאוד את הקרע בעם ותומכים בהידברות ושיח כדי להשיג הסכמות רחבות, אך לא נאפשר לאף אחד להטיל וטו על הבחירה של אזרחי ישראל בבחירות בעד רפורמה במערכת המשפט.

"נמשיך בעזרת השם ובעזרת רוב העם שתומך בכך לקדם את התיקונים במערכת המשפט כפי שהתחייבנו לפני הבחירות ונביא את השינוי הנדרש כדי להחזיר את הכוח לעם ולתקן את העוולות של מערכת המשפט".

מיכאלי: "מוכנים רק לגניזה מוחלטת של החוקים"

יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ מרב מיכאלי בתגובה לנאום נתניהו: "ביום שבו מתברר שנתניהו למד מהפולנים איך לדכא הפגנות, הוא שוב פונה לתומכים שלו בלבד, בנאום מלא שקרים והסתה כלפי חצי מהעם. לא השהיה ולא שום תרגיל אחר. כמה פעמים עוד אפשר ליפול בפח של שיתוף פעולה עם נתניהו? אמרנו לאורך הדרך – רק גניזה מוחלטת של חוקי ההפיכה המסוכנים. נתניהו לא גונז אותם, הוא קונה זמן על חשבון הדמוקרטיה שלנו. המאבק והמחאה חייבים להמשיך ולהתעצם".



0 תגובות